Podstawą rozwoju każdej firmy jest zdobywane przez nią doświadczenie i wypracowywane procesy sprzedażowe. Cechują się one jednak dość ulotnym charakterem, ponieważ uzależnione są w pełni od czynnika ludzkiego. Wraz z odejściem kluczowych pracowników organizacja może więc stracić swoje najcenniejsze zasoby. Jak temu zapobiec? Wykorzystując zaawansowaną platformę CRM! Z naszego artykułu dowiesz się, jak działa takie rozwiązanie i jakie korzyści ze sobą niesie.
Podstawą rozwoju każdej firmy jest zdobywane przez nią doświadczenie i wypracowywane procesy sprzedażowe. Cechują się one jednak dość ulotnym charakterem, ponieważ uzależnione są w pełni od czynnika ludzkiego. Wraz z odejściem kluczowych pracowników organizacja może więc stracić swoje najcenniejsze zasoby. Jak temu zapobiec? Wykorzystując zaawansowany CRM! Z naszego artykułu dowiesz się, jak działa takie rozwiązanie i jakie korzyści ze sobą niesie.
Co to jest CRM – Customer Relationship Management? – Customer Relationship Management?
Strategia CRM oznacza zarządzanie relacjami z klientami przy użyciu narzędzi informatycznych, służących do wspierania i automatyzacji procesów biznesowych. Odpowiednio dobrany CRM jest wykorzystywany w codziennej pracy zarówno przez handlowców, jak i managerów. Do jego kluczowych funkcji należy między innymi powiadamianie o ważnych terminach, porządkowanie informacji handlowych czy kontrolowanie całego procesu realizacji transakcji.
Wdrożenie CRM umożliwia też aktywne współtworzenie nowego charakteru firmy. Pozwala spersonalizować podejście do klientów i ułatwia proces ofertowania. Przekłada się tym samym na budowanie długotrwałych relacji z kontrahentami, którzy doceniają indywidualne traktowanie. Dzięki CRM poprawie ulega również organizacja pracy wewnątrz przedsiębiorstwa. Redukuje się w ten sposób ryzyko niepotrzebnych przestojów i powstających w efekcie konfliktów.
CRM – jakie problemy rozwiązuje?
Już powyższa charakterystyka CRM daje pewne pojęcie na temat ich podstawowych zalet. W czasach bardzo zaciętej konkurencji na rynku ich wprowadzenie wydaje się obowiązkiem wszystkich dużych i średnich firm. Przemawia za tym cała lista problemów, w których rozwiązaniu pomagają funkcjonalności CRM:
- nieskuteczny proces sprzedaży produktów lub usług,
- nieefektywna komunikacja wewnętrzna,
- trudności w monitorowaniu postępów,
- nieproduktywne wykorzystanie czasu pracy,
- nieuporządkowana baza danych na temat klientów,
- niespójne dane dotyczące zasobów firmy,
- trudności w identyfikacji szans sprzedażowych.
Jak więc widzisz, CRM może pełnić w organizacji 3 różne funkcje: komunikacyjną, operacyjną i analityczną. Pierwsza polega na usprawnianiu przepływu informacji zarówno wewnątrz firmy, jak i w zakresie kontaktów z klientami. Druga umożliwia automatyzację licznych procesów przeprowadzanych w działach sprzedaży, marketingu oraz obsługi. Trzecia pozwala natomiast na analizę danych dotyczących zachowania kontrahentów i działań podejmowanych przez przedsiębiorstwo.
Jakie korzyści dają platformy CRM?
Właściwie dobrany CRM może zapewnić Twojej firmie optymalizację wielu złożonych działań. Korzyści z wdrożenia tego rozwiązania są następujące:
- dobra organizacja wiedzy na temat aktualnych i potencjalnych klientów,
- obniżenie firmowych kosztów,
- poprawa komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej,
- usprawnione planowanie zadań,
- spójny proces tworzenia ofert,
- efektywne zarządzanie czasem pracy,
- wysoka jakość obsługi klienta,
- minimalizacja liczby błędów i pomyłek,
- możliwość integracji CRM z zewnętrznymi narzędziami.
Wdrożenie CRM – jak się przygotować?
Korzyści płynące z wdrożenia CRM w firmie nie ulegają żadnym wątpliwościom. Aby oprogramowanie właściwie wywiązywało się ze swojej roli, przedsiębiorstwo musi jednak najpierw odpowiednio przygotować się na jego wprowadzenie. Jak powinien wyglądać taki proces?
W pierwszej kolejności należy powołać lidera projektu. To osoba, która będzie od początku do końca odpowiedzialna za przebieg oraz skutki wdrożenia CRM. Warto więc w tym przypadku wybrać pracownika cechującego się komunikatywnością i odpowiednim doświadczeniem. Powinien to być również ktoś o ugruntowanej w firmie pozycji – musi przecież cieszyć się wiarygodnością i zaufaniem ze strony zespołu. Jeżeli w Twojej organizacji nie ma nikogo o właściwych kompetencjach, zawsze możesz zatrudnić w tym celu zewnętrznego konsultanta.
Drugi etap wdrożenia CRM to opracowanie wytycznych, według których będą później oceniane efekty całego procesu. Krok ten należy bezwzględnie poprzedzić konsultacjami ze wszystkimi zainteresowanymi stronami. W rezultacie powinien powstać spójny dokument opisujący wymagania w zakresie funkcjonalności CRM.
W odpowiedzi na przekazany zestaw wymagań przedsiębiorstwo otrzyma wiele różnych ofert narzędzi CRM, spośród których należy wybrać rozwiązanie najlepiej odpowiadające wymaganiom Twojej firmy. Ostatni krok prowadzący do wdrożenia to odpowiednie nastawienie przyszłych użytkowników CRMu. Upewnij się, że oprogramowanie spełnia ich potrzeby i nie generuje nowych problemów. Bardzo pomocne na tym etapie mogą okazać się warsztaty i szkolenia organizowane przez dostawcę systemu.
Więcej o CRM przeczytasz tutaj:
Dlaczego firmy inwestują w zaawansowane systemy klasy CRM?
Jak wybrać odpowiednią platformę CRM?
Wybierając system klasy CRM dla swojej firmy, będziesz mieć do dyspozycji przede wszystkim dwa typy rozwiązań: w chmurze i na własnym serwerze.
Choć oba modele mają swoich zwolenników, to ten pierwszy cieszy się w ostatnich czasach zdecydowanie większą popularnością. CRM w chmurze umożliwi Ci dostęp do abonamentowej wersji, która fizycznie zainstalowana jest na serwerach dostawcy. W efekcie nie musisz inwestować w kosztowny sprzęt ani martwić się stabilnością jego działania. Co więcej, możesz liczyć na ciągłe wsparcie techniczne ze strony producenta.
Chmurowy CRM stanowi rozwiązanie ekonomiczne, choć przy większej liczbie użytkowników warto zastanowić się nad zakupem licencji wieczystej i instalacją oprogramowania we własnym środowisku. Twoja ostateczna decyzja powinna więc zależeć przede wszystkim od rozmiarów firmy i tempa jej rozwoju.
Choć zakres funkcjonalny systemu do zarządzania relacjami z klientami powinien zależeć wyłącznie od indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa, warto zadbać o to, by obejmował on:
- automatyzację pracy handlowców (m.in. ewidencja kontaktu z obecnymi i potencjalnymi klientami, zarządzanie spotkaniami i ważnymi terminami)
- integrację rozwiązania CRM z firmową pocztą e-mail,
- monitorowanie lejka sprzedażowego,
- analizowanie danych istotnych z punktu widzenia biznesu,
- organizację pracy i obsługę kluczowych procesów w firmie.
To bez wątpienia podstawowe funkcje, które powinny znaleźć się w każdym programie CRM.
Zobacz także:
Jak działa e-teczka? Dlaczego warto ją wdrożyć?
Ile kosztuje dobry CRM?
Wielu przedsiębiorców zastanawia się nad tym, na ile CRM obciąży ich firmowy budżet. Niestety nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Cena oprogramowania będzie zależała przede wszystkim od modelu jego działania. Zdecydowanie łatwiej oszacować mianowicie koszt gotowego rozwiązania chmurowego niż zaawansowanej platformy CRM, która wymaga wstępnej personalizacji.
W tym pierwszym przypadku wystarczy zapoznać się z cennikami zamieszczonymi na stronach producentów. Zazwyczaj obejmują one kilka planów abonamentowych, które dość łatwo dopasować do potrzeb firmy. Wadą takich rozwiązań jest jednak ich ograniczony charakter, uniemożliwiający wykonanie zaawansowanej personalizacji czy choćby integracji z zewnętrznymi narzędziami. Może się to okazać nie lada przeszkodą podczas rozwoju przedsiębiorstwa. Na taki CRM powinny więc decydować się tylko małe organizacje.
Większe firmy zdecydowanie skorzystają na wdrożeniu zaawansowanej platformy CRM. Takiego rozwiązania nie sposób jednak wycenić. Proces jego dostosowania do wymagań przedsiębiorstwa może poważnie się różnić nawet w obrębie tej samej branży. Wszystko zależy bowiem od wybranego poziomu personalizacji, szerokości zakresu funkcjonalnego i stopnia skomplikowania interfejsu. Ostateczny koszt systemu przekroczy naturalnie cenę gotowego narzędzia chmurowego, lecz prawdopodobnie szybko się zwróci.
Wybierz CRM od Baseline!
Chcąc wdrożyć w swojej firmie zaawansowany system informatyczny do zarządzania relacjami z klientem, zapoznaj się z ofertą Baseline. To kompleksowy CRM, którą możesz uzupełnić o dodatkowe moduły niezbędne w prowadzeniu biznesu. Na podstawie przesłanego przez Ciebie zapytania ofertowego przygotujemy rozwiązanie idealnie dopasowane do potrzeb Twojego przedsiębiorstwa!