phone-icon

Co Bill Gates czyta do poduszki, czyli 3 książki, które zmienią Twoje myślenie o biznesie

Opublikowano:

Biznes


Bill Gates zasłynął jako założyciel firmy Microsoft, jako amerykański miliarder, a także… jako wielki miłośnik książek. Na swoim blogu chwali się, że czyta około 50 książek rocznie. Imponujące! W literaturze wszelkiego rodzaju znajduje inspiracje do działania i rozwiązanie wielu problemów, w tym również tych, z którymi spotyka się w pracy. Które z jego ulubionych lektur zmienią Twoje myślenie o biznesie i pomogą Ci rozwinąć Twoje umiejętności? Sprawdź listę książek polecanych przez samego Gatesa!

1. Chcesz zmienić swój biznes? Zacznij od siebie! „Mindset: New Psychology of Success” Carol S. Dweck

„Nowa Psychologia Biznesu” autorstwa Carol S. Dweck, amerykańskiej profesor psychologii, to lektura, która zmieni Twoje spojrzenie na biznes, ale także na takie kwestie jak związki, przyjaźnie czy rodzicielstwo. Na swoim blogu Gates napisał, że ta książka pomogła mu w zrozumieniu, dlaczego niektórzy studenci potrafią wytrwać w szkole nawet, gdy zmagają się z olbrzymimi wyzwaniami. Okazuje się, że to, czy osiągniemy sukces jest kwestią postaw i nawyków, które możemy wypracować.

Najważniejsza teza Dweck brzmi: Nasze geny wpływają na naszą inteligencję oraz talenty, jednak to, jak rozwiniemy te cechy jest zależne od naszego sposobu myślenia o nas samych. Jak pokazują eksperymenty opisywane przez amerykańską psycholog, to, co robimy z naszymi talentami i predyspozycjami, ma większy wpływ na to, kim jesteśmy, niż nasze DNA.

Dweck w swojej napisanej lekkim piórem książce pokazuje, że osoby, które zostały wychowane w przekonaniu, że zostały „obradowane” jakimś talentem, często go marnotrawią, nie wkładając wystarczająco dużo wysiłku w to, aby go rozwinąć. Podobnie jest z osobami, które są przekonane o tym, że przegrały w genetycznej loterii i nie są obdarzone żadnymi talentami. W końcu po co wkładać wysiłek w rozwój czegoś, czego nie ma? Zdaniem Dweck największą szansę na sukces mają te osoby, które wierzą, że takie cechy jak inteligencja mogą być wzmacniane i ćwiczone tak samo jak mięśnie. Takie osoby dzielą przekonanie, że potencjał każdej jednostki jest w gruncie rzeczy nieznany i że to ciężka praca połączona z pasją wiedzie do osiągnięcia każdego celu.

Okazuje się, że to, w jaki sposób myślimy o sobie samych i naszych talentach da się zmienić, a Dweck ma na to patent! W ostatnim rozdziale proponuje praktyczne ćwiczenia, które pomogą Ci w zmianie Twojego nastawienia, a tym samym zmotywują Cię do pracy nad tymi talentami, które chcesz rozwinąć. Brzmi zachęcająco, prawda?

Banner

2. Siła prostoty – „Think Explainer” Randalla Munroe

Kolejną książką, którą Gates poleca z czystym sumieniem jest „Think Explainer” autorstwa Randalla Munroe – amerykańskiego rysownika komiksów. To książka niezwykła nie ze względu na swoją treść, ale raczej ze względu na formę, która w dobitny sposób pokazuje, że wszystko można powiedzieć prościej.

Munroe zaskarbił sobie sympatię Billa Gatesa za pomocą tego, co ten drugi nazywa „genialną koncepcją”. Autor książki swoimi rysunkami i krótkimi opisami tłumaczy działanie najbardziej skomplikowanych przedmiotów. Wykorzystuje w tym celu… proste diagramy na niebieskim tle oraz notatki, w których używa wyłącznie 1000 najpopularniejszych słów w języku angielskim. Efekt? Kilkadziesiąt definicji, które zaskakują prostotą i… celnością!

W książce Munroe układ okresowy pierwiastków to „części, z których zrobione jest wszystko”, natomiast zmywarka do naczyń to nic innego jak „pudełko, które czyści pojemniki na jedzenie”. Ta niezwykła lektura udowadnia, że jeżeli nie potrafisz wytłumaczyć czegoś w prosty sposób, tak naprawdę tego nie rozumiesz. Co więcej, metoda Munroe może być skutecznym lekarstwem na to, na co cierpi wielu biznesmenów – antidotum na tzw. klątwę wiedzy. Pamiętaj, że większość Twoich klientów nie zna Twojego produktu tak dobrze jak Ty i wcale nie musi go znać. Naucz się opowiadać o swoim biznesie w prosty sposób, a trafisz ze swoim przekazem do znacznie szerszego grona odbiorców. Nie wiesz od czego zacząć? Najlepiej sięgnij po „Think Explainer” i weź przykład z mistrza!

3. Koniec czarno-białego obrazu rzeczywistości, czyli „Factfullness” Hansa Roslinga

„Factfulness” to książka, która udowodni Ci, że świat nie jest czarno-biały, a fakty przedstawiają się znacznie lepiej, niż zwykliśmy o nich myśleć. To zgrabna opowieść o tym, że pojęcia takie jak „świat rozwinięty” i „świat rozwijający się” są jedynie frazesami, które w dzisiejszych czasach nie znaczą zupełnie nic.

Koncepcja autora książki, Hansa Roslinga, który jest profesorem zdrowia międzynarodowego, jest w gruncie rzeczy bardzo prosta. Na kilku przykładach pokazuje, że ludzie nie dzielą się na bogatych i biednych – skala jest znacznie szersza i przez to dużo ciekawsza. To, że nasze zarobki są różne, podobnie jak nasze domy, dostęp do edukacji czy opieki medycznej, pokazuje, że rozwój ma różne odcienie i odbywa się krok po kroku.

Warto o tym pamiętać we własnych działaniach biznesowych. Dlaczego to takie ważne? Sam Gates pisze, że „trudno wciąż robić postępy, kiedy dzieli się świat na biedny i bogaty”. Podobnie jest z rozwojem Twojej firmy – w większości przypadków biznesowy progres jest ewolucją, a nie gwałtownym skokiem czy rewolucją, która wznosi Cię na zupełnie inny poziom, a to oznacza, że bardzo rzadko bywa tak, że masz już wszystko lub że nie masz zupełnie nic.

Czytaj, zmieniaj punkt widzenia i rozwijaj swój biznes!

Podczas gdy w Polsce kryzys czytelnictwa trwa w najlepsze, amerykański przedsiębiorca nie próżnuje i pożera kolejne lektury, dzieląc się swoimi refleksjami w Internecie. Bill Gates to doskonały dowód na to, że czytanie rozwija i daje praktyczne narzędzia do pracy w biznesie. Książki pomagają rozwijać wiele umiejętności, dlatego szczerze zachęcamy Cię do tego, żeby zaglądać do nich jak najczęściej. Tradycyjne wypożyczalnie, księgarnie i internetowe biblioteki stoją przed Tobą otworem!

Banner

Procesy Call Center w CRM, czyli prosty sposób na to, jak wynieść obsługę klienta na nowy poziom
Jak poprawić bezpieczeństwo danych w firmie